Welcome To Zelo Street!

This is a blog of liberal stance and independent mind

Monday 12 November 2018

Taxpayers Alliance - BBC In Trouble

After the so-called Taxpayers Alliance decided not to contest the unfair dismissal claim brought against it by whistleblower Shahmir Sanni, and in doing so, effectively admitted that all of his allegations were true, one organisation was in deep trouble, and on two fronts. That organisation is the BBC, which not only gives a voice to the TPA and those linked to it, but also has shown itself to be highly partisan over the affair.
The Beeb has invited TPA representatives and alumni to contribute to programmes for some years. The tenuousness of some appearances has on occasion beggared belief, the inclusion of former TPA  stalwart Mark Wallace, now at Conservative Home, in a Newsnight discussion on passenger rail franchising, a subject he would have difficulty telling apart from a hole in the ground, being perhaps the most egregious.
But with the TPA admitting “it illegally sacked the whistleblower Shahmir Sanni”, and also that “it illegally vilified Sanni on the BBC in coordination with a network of other ‘linked’ organisations”, the BBC is in one of those Very Difficult Positions. Those “linked” organisations include Civitas, Leave Means Leave, Brexit Central, the Global Warming Policy Foundation, and three more of those alleged think tanks that aren’t.
These are the IEA, CPS, and the Adam Smith Institute, this last being a museum of outdated economic thought which has fraudulently appropriated the name of the founder of economics. They provide the Beeb with many of their politics strand talking heads.
So now the Corporation is torn between not having access to its usual roster of pundits, and therefore allowing in someone from the outside world - the horror of it! - and carrying on as before, which means guilt by association at the very minimum.
On top of that, there is the fallout from the Beeb’s coverage of the Shshmir Sanni case and the lawbreaking by Vote Leave on which he blew the whistle. As Zelo Street pointed out at the time, VL kept on being shown to have broken the law, and the BBC kept on spinning this as merely “breaking the rules”. This was not unconnected to political editor Laura Kuenssberg being briefed by Vote Leave supremo Matthew Elliott.
The slanted coverage resulting from those briefings was then compounded by long-serving host Andrew Neil dismissing reporting of Sanni’s story and VL’s lawbreaking as “conspiracist”, which it clearly was not. As the Observer’s Carole Cadwalladr has put it, “the BBC was played … [it] wasn't just used as a propaganda outlet. But to break British laws”. For that reason alone, the Beeb should cut ties with the TPA and its pals.
That is, of course, in addition to the explanation the Corporation will sooner or later have to pony up over what looks like deliberate bias in covering this story, from allowing clearly partisan Isabel Oakeshott to shout down Ms Cadwalladr on The Andy Marr Show™ (Ms Oakeshott has since been proved wrong) to the slanted coverage of VL’s lawbreaking, to the allowing the likes of Arron Banks to defame his opponents live on air.
Those opponents, Ms Cadwalladr and Peter Jukes of Byline Media, were then denied the right of reply. The BBC is storing up an awful lot of trouble for itself.

It could, of course, admit the mistakes for once. I’ll just leave that one there.
Enjoy your visit to Zelo Street? You can help this truly independent blog carry on talking truth to power, while retaining its sense of humour, by adding to its Just Giving page at


Anonymous said...

The BBC wasn't "played" and it didn't make "mistakes".

The fact is its "News and Politics" editorial policies have been (at least) right wing for years. The culpability for this extends all the way up to its Governors.

The appointment of extreme tories Neill, Kuenssberg and Robinson has long been notorious. But of course it extends much further than that. It includes editors and bulletin writers. Output can only be controlled through such placemen.

Who can forget the ludicrous shouty figure of Paxman? After he "retired" he "could reveal" that he is "a one nation tory". A "revelation" greeted by raucous laughter throughout the nation. No surprise, then, when he reappeared a few days ago to downgrade the dreadful effect of the First World War on the population of Britain. Then again, what else to expect from a right wing media poltroon who once bleated he "...had not been tested in war". One can almost hear millions of ghosts offering the chauvinist moron the chance to swap places.

With people like that in place why be surprised when BBC "News and Politics" is seen as a cockpit of moral corruption badly in need of a thorough clean up.

And that's before we even get to notoriously evil reverse editing of the Orgreave footage......

rob said...

"It could, of course, admit the mistakes for once."

But would Robbie Gibb @no 10 allow it?

Perhaps when Brexit has been achieved for their "sponsors" they might admit to some part being played but until then.....

Mark said...

Well said Anon at 13:06. You can't really 'play' a player who is right wing to the core. The BBC made a conscious decision here, rather than a mistake